tisdag 13 september 2011

Recension: Darling Jim

Författare: Christian Mørk.
Genre: Spänningsroman.
Antal sidor: 333.
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget/Lind & Co.
Utläst: 13 september 2011.

Första meningen: Folk ville inte komma i närheten av huset, trots att det sedan länge hade sanerats för nya hyresgäster och kropparna vilade tryggt i jorden.

Info: En dag kör en ung man vid namn Jim in i den lilla irländska landsortsstaden Castletownbere på en knallröd motorcykel, och livet blir sig aldrig mera likt för de tre föräldralösa systrarna Fiona, Róisín och Aoife. Jim trollbinder dem med sina sagor, särskilt den om prinsen som förvandlas till varg och inte kan bestämma sig för om han ska älska eller döda den kvinna som försöker rädda honom. Men samtidigt börjar systrarna ana att den skicklige sagoberättaren döljer något, att det inte är en slump att unga kvinnor gått en hemsk död till mötes där Jim dragit fram.

Egna kommentarer: Jag älskar författarens beskrivningar på allt. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men hur han beskriver känslor, läten, utseende och annat är helt fantastiskt. Man kan inte låta bli att le. Denna boken fängslade mig riktigt ordentligt. Det var spänning på hög nivå. Man ville verkligen veta svaret på alla frågetecken. Ända till slutet visste man inte hur allt hängde ihop så man var verkligen tvungen att läsa ut boken. Riktigt svårt att lägga ifrån sig den.
Jag rekommenderar den till alla som tycker om spänning, gåtor, magi, historier och en gnutta kärlek. Den är riktigt bra!

Citat: ”Han fick hela mig, men jag hade fortfarande bara fått en del av det som fanns i honom. Nu när jag tänker på det, så var det nog lika bra eftersom den där lilla delen gjorde mig alldeles hög. Hela dosen skulle kanske ha tagit död på mig. Det måste ha dröjt minst fem timmar eller så innan jag ens kunde tänka klart igen.”
”Rösten var frisk som en kalldusch och ungefär lika trevlig.”
”Vem var den här fjantige bluffmakaren som pratade som om han hade huvudet uppkört i drottningens arsle?”

Betyg: 4.5 (Boktipsets betygsestimat: 3,6)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar