lördag 21 januari 2012

Bokenkät.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
När man hade en lista på böcker i skolan som man var tvungen att läsa och recensera. Jag tyckte inte om att andra bestämde vad jag skulle läsa.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det finns säkert flera stycken. Har ju läst rätt många i mitt liv.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
För inte så jättelänge sen läste jag Darling Jim. Det var ren skräckblandad förtjusning. Riktigt bra bok som man inte kunde sluta läsa utan var tvungen att veta hur det gick. Men på vissa ställen satt man med nerverna utanpå kroppen och kände hur hjärtat slog fortare.

4. Vad använder du som bokmärke?
Tyvärr blir det alltid att jag gör hundöron i pocketböckerna. Har köpt många fina bokmärken men tydligen inte The One så att säga. Vill hitta det ultimata som jag fortsätter att använda.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Hemma när jag har lite tid och lust över, försöker läsa ett par sidor innan jag somnar med men nuförtiden är jag så trött så ögonen åker igen redan efter en sida. = ( Innan jag gick hem på gravidpenning så läste jag på jobbet med när jag inte hade så mycket att göra.


6. Vilken var den första bok du läste?
Jag lärde mig läsa med hjälp av en Pixi-bok. Men sen när jag började kunna läsa längre och längre stycken flytande läste jag allt jag kunde komma över. Gick med i bokklubben Läslusen vid 10 års ålder.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag föredrar pocket, helt klart. Billigare och lättare att hålla, tar inte så stor plats heller.

8. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Inte medvetet i alla fall. Spillt har man väl gjort någon gång men inte för att lämna avtryck efter mig medvetet.

9. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jag väljer helt klart ett fint omslag/bra titel före ett fult omslag/tråkig titel, vad boken än handlar om.

10. Sidantalet då?
Jag kollar inte så mycket på hur många sidor det är utan mera på teckensnittet. Är det en bok med litet teckensnitt så väljer jag väldigt ofta bort den. Är det lite större och lättare att läsa så väljer jag den vare sig det är en tunn eller lite tjockare bok.

11. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag gjorde det i tonåren men inte nu längre. Då är det ju inte roligt.

12. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Camilla Läckbergs deckarserie har jag läst flera gånger. Den senaste boken har jag såklart bara läst en gång då den är väldigt nyutkommen, näst sista boken har jag läst 1½ gånger men de andra i serien har jag läst tre gånger vardera.

13. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Rivit sig på bladen har man väl gjort men annars inget vad jag kan komma på.

14. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag har inte sålt eller gett bort någon bok som jag har köpt eller fått. Lånat ut har jag gjort men det är det enda.

15. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ibland. Beror på hur spännande boken är ifall jag håller på att läsa den just när jag behöver gå på toa. Ibland tar jag med den för att inte sitta där och rulla tummarna medan man gör sina behov.

16. Just det, läser du i badrummet?
Jag har aldrig läst när jag badat eller liknande. Vill inte riskera att blöta ner boken.

17. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Ett tag skrev jag upp vilka jag ville ha och vilka jag hade, bockade sen av när jag köpt någon på vill ha-listan. Den enda lista jag har nu är en önskelista. Jag har både min bokblogg och ett litet anteckningsblock att fylla i lite om boken man har läst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar