torsdag 19 januari 2012

E-böcker.

Mitt intresse för e-böcker har blivit större och större den senaste tiden. Det verkar som att intresset för e-böcker ökar överhuvudtaget. Just nu ligger det en bok och väntar på mig i min androidmobil - Flyga högt av Katarina von Bredow. En bok som jag har velat läsa sen den kom ut. Tyvärr tar det ju så lång tid innan de kommer ut som pocket, den form som jag föredrar både prismässigt och storleksmässigt. Jag har de flesta utav hennes böcker i pocket hemma, bara ett fåtal som saknas. Jag älskar hennes sätt att skriva så jag blev riktigt glad när jag såg hennes senaste bok i affären. Då är det ju riktigt smidigt med e-böcker.

Du fixar ett program som man kan läsa e-böcker i, köper eller lånar en e-bok och laddar ner den till datorn, mobilen eller läsplattan. Det låter ju inte allt för ansträngande. = ) Lånar du en bok så har du ju en viss tid på dig att läsa den - när tiden gått ut går det helt enkelt inte läsa den längre. Då får du låna om den eller låna en ny bok. Du behöver inte ens lämna tillbaka den själv. Jag har svårt att ta mig till bibblan - både för att låna och att lämna tillbaka. Därför är det ju väldigt smidigt att sitta hemma, ladda ner en bok och sen kunna läsa den. Eller hur?! Jag läser genom programmet Aldiko (gratis för androidmobiler) men det finns en del andra program med som både kostar och är gratis och lånar böcker på www.elib.se (bibliotek där man kan låna e-böcker, bara leta sig fram till sitt närmsta bibliotek och sen använda lånekortsnumret när du lånar en bok).

Vad tycker du om e-böcker?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar