fredag 24 augusti 2012

Recension: Hur kär får man bli?

Författare: Katarina von Bredow.
Uppläsare: Liv Mjönäs.

Speltid: 11 timmar 12 minuter.
Förlag: Gammafon Barnmedia/Rabén & Sjögren.
Utläst: Inte utläst...

Info: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. Hur kär som helst. Blossande, vanvettigt gnisterkär. Ursinnigt sprängförälskad. Men nu var ju om. Och bara själva tanken på att bli kär i Adam var totalförbjuden, straffbar, ohygglig och fruktansvärd. Ändå tänkte jag den. Ändå fladdrade kolibrin där inne. Trots att om var."

Här finns det omöjliga valet mellan bästisen och kärleken. Här finns djupa familjekonflikter. Vuxna som sviker. Här finns ett fenomenalt skickligt porträtt av en konflikträdd pappa som duckar för alla problem. Framförallt finns det stora problemet med att kunna säga som det är- innan det är för sent.


Mina kommentarer: Såå seg! Jag gillar hennes böcker annars men denna kunde jag bara inte läsa ut... Det gick bara inte. Denna var en av de sämre hon har skrivit.
Betyg: 2. (Boktipsets betygsestimat: 3,9)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar