lördag 16 april 2016

Bokbloggsjerka 15 - 18 april



Veckans fråga i Bokbloggsjerka:
Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Svar:
Jag har alltid älskat att läsa om andras liv - kända som okända. Så biografier är helt klart min favoritgenre av alla. De böcker som sätter sig mest i mitt minne och rör upp känslor - positiva som negativa, är de om sjukdomar. När någon skriver om sin sjukdom eller hur det är att leva med en familjemedlem som är sjuk. Några favoriter är Ulla-Carin Lindquist bok Ro utan åror som handlar om Ulla-Carin själv när hon får ALS och hon berättar om sitt liv när hon blir allt sämre, om hennes familj och den hjälp hon behöver. Vi var alltid beredda av Annika Koldenius var bra och känslosam. Handlar om Annikas son som föds med en dödlig sjukdom och de står alltid beredda att han kan dö när som helst då han alltid är sjuk, behöver opereras och hela familjen gör allt för Sam. Även boken Alltid för er av Gunilla Lindh och Cecilia Berglund var så bra och jag blev helt tagen. Jag slukade den och den rörde upp alla tänkbara känslor.

(Klicka på namnen så kommer du till recensionerna.)

3 kommentarer:

  1. Det där är nog böcker som jag inte vill läsa, allihop. Jag förstår ju att boken är skriven för att folk ska läsa den, men det hade känts väldigt mycket som att kika in genom ett fönster och det gillar jag inte :)

    SvaraRadera
  2. Att ro utan åror tyckte jag mycket om. Den var så sorglig. Jag vill gärna veta hur andra har det och tänker. Det är ett sätt att förstå sig själv och sin omvärld tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Ro utan åror var fantastiskt fin. Hemsk, men fin.

    SvaraRadera