lördag 19 november 2016

Recension: Jihdes diabetes


Författare: Peter och Karin Jihde.
Uppläsare: Peter och Karin Jihde.
Genre: Biografi.
Speltid: 6 tim 10 min.
Förlag: Volante.
Utgivningsår: 2016.
Utläst: 19 november 2016.

Info: Jag har en dödlig sjukdom. Men jag lever ett fantastiskt liv tillsammans med den.
Mitt i livet, mitt i karriären och mitt i en familj fick Peter Jihde ett besked som vände upp och ner på allt - han var diabetiker. Han skulle aldrig mer kunna leva som tidigare, aldrig kunna ta ledigt från sin sjukdom. Hur hanterar man beskedet att man fått en dödlig sjukdom?
Det här är en bok om Peter Jihde bakom kameran - om hans resa från totalt mörker och förlorad livslust till att hitta vägar för att fortsätta göra det man älskar och få ett fantastiskt liv tillsammans med sin sjukdom.
Peter har diabetes typ ett; och han är långt ifrån ensam med sin diagnos. De olika formerna av diabetes är tillsammans en osynlig folksjukdom. Diabetes typ ett har ökat med 50% på tre decennier. Ungefär var tionde människa i Sverige har idag förstadiet till diabetes typ två. Trots detta saknade Peter information. Därför är denna bok också ett resultat av möten med experter och andra diabetiker. Vad äter man? Hur tränar man? Hur lever man - fullt ut?

Kommentarer: En intressant bok. Bra att läsa så man kan veta vad man ska göra ifall någon i ens närhet får låga värden. Intressant att höra om hur diabetes funkar och hur det är att leva med sjukdomen.
Betyg: 4.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar