söndag 11 december 2016

Recension: Utan en tanke


Författare: Lotta Thell.
Uppläsare: Callin Öhrvall Delmar.
Genre: Roman.
Speltid: 6 tim 30 min.
Förlag: Lind & Co.
Utgivningsår: 2016.
Serie: Eva del 1.
Utläst: 11 december 2016.

Info: Ensam, ångestfylld och illamående av heroinabstinens sitter femtonåriga Eva i en av kriminalvårdens transportbussar, på väg till ett behandlingshem för tonåriga narkomaner. Ett Hasselakollektiv i norra Sverige.
Vistelsen på kollektivet fylls av brutala metoder och oförstående. Personalen använder sig av grupptryck, psykisk och fysisk terror och mobbing, alla medel är tillåtna för att bryta ner ungdomarnas ”knarkaridentitet”. Förödmjukelse, hån, skam och skuldbeläggning trasar sönder Evas redan från början låga självkänsla och befäster ensamheten i ett utanförskap som efter tiden på kollektivet verkar omöjlig att bryta.
 
Kommentarer: Har försökt ta mig igenom denna boken förut, vid två tillfällen. Jag tröttnade någon gång mitt i - den var inget intressant just då. Men nu tog jag mig igenom den. Men det var väl inte så mycket mer än så. Den var hemsk bitvis men inget speciellt sådär.
Betyg: 3.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar